Er is geen concurrentie, tenzij…

Zeg eens eerlijk, ben jij vaak bezig met ‘concurrenten’? Vergelijk jij jezelf regelmatig met anderen en delf je dan naar je eigen idee het onderspit, omdat de ander altijd net iets beter, consistenter, ludieker, succesvoller is dan jij? Waardoor je de neiging krijgt heel hard te gaan werken om je bepaalde (marketing)vaardigheden eigen te maken en te bewijzen dat jij dat ook heus allemaal wel in huis hebt? Of dat je steeds meer aan jezelf gaat twijfelen en niet meer zo goed weet waarom je ooit de Kamer van Koophandel bent binnengestapt?

Herken je jezelf hier niet in? Mooi. Dan behoor jij tot de ondernemers waar ik altijd zo tegenop keek. Hoef je ook niet verder te lezen. Begint er iets ongemakkelijk bij je te kriebelen dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik weet nog zo goed dat ik na een in mijn ogen perfecte pitch bij een potentiële klant wederom nul op het rekest kreeg, naar huis reed, thuis kwam, de hele avond op bed heb liggen huilen en uiteindelijk mijn ondernemersavonturen in de wilgen heb gehangen. Ik was er HELEMAAL klaar mee! Waarom lukte het mij niet om te ondernemen en al die anderen wel? Ik deed toch alles ‘volgens het boekje’, met mijn perfect voorbereide pitches, website, visitekaartjes, artikelen, activiteiten op social media en ga zo maar door?

Dit is natuurlijk best wel een extreem verhaal; dat het helemaal niet lukt. Toch heeft mijn verhaal dezelfde moraal als wanneer het ondernemen op zich wel goed gaat, maar je zo wordt afgeleid door de successen van anderen waardoor het stroef kan aanvoelen en de glans steeds meer weggaat.

Van buiten naar binnen  
Waar het om gaat is dat we vanaf onze geboorte hebben geleerd onze blik op de buitenwereld te richten. Het gras bij de buren… juist. Het is alsof we ons continu verhouden tot de standaarden van ‘hoe het heurt’, buiten onszelf. Op school moet je aan bepaalde standaarden voldoen en dat gaat vrolijk verder in ons volwassen, werkzame leven. Dit wordt ook nog eens versterkt door de enorme hoeveelheden aan social media die een perfect beeld schetsen, op welk vlak dan ook. De verleiding om jezelf aan anderen te spiegelen ligt constant op de loer en ja, dus ook als ondernemer. Natuurlijk zie je altijd ondernemers om je heen die ‘het beter doen’ dan jij, zucht…  
Kan het dan anders? Yes! 

Van binnen naar buiten
Voor mij kwam het keerpunt toen ik in aanraking kwam met Human Design; een term waar je misschien weleens van hebt gehoord, of zelfs al bekend mee bent. Of helemaal niet. Wat het geval ook is, Human Design laat je aan de hand van jouw geboortegegevens zien hoe jij anders bent dan iedereen om je heen. Ja, anders, met jouw unieke talenten. Er is niemand zoals jij op deze wereld. Dat ís al onderscheidend! Als ondernemer ben jij dus van nature onderscheidend en vanuit die positie kun je je anders gaan verhouden tot de buitenwereld. Vanuit wie jij bent en wat jij hier te brengen hebt. En vertrouw me, dan wordt ondernemen een heel ander verhaal en doet concurrentie er niet meer toe.

Met andere woorden: er is geen concurrentie, tenzij… je iemand anders wilt zijn dan je bent.
Het vervelende is namelijk dat die ander altijd beter is in zijn/haar talenten dan jij dat ooit zou kunnen kopiëren. Omarm dus wie je van nature bent, laat los wat niet bij jou past en excelleer in jezelf zijn! Daarom lukte mijn eerdere ondernemersavontuur niet; ik was iets aan het nabootsen, het was onecht en dat werd gevoeld, hoe perfect ik ook alles op orde dacht te hebben.

Authentiek ondernemen
Na mijn hachelijke ondernemersavontuur werd ik gegrepen door de zakelijke toepassing van Human Design en heb ik daar mijn werk van gemaakt. Als ondernemer. Dit keer mét klanten, haha! Het is mijn passie jou kennis te laten maken met jouw unieke manier van ondernemen en alles dat daarbij komt kijken, zoals verdienmodellen, marketing etc. Voor nu hoop ik dat je voelt dat je je blik veel meer naar binnen mag richten om jezelf als ondernemer te onderscheiden vanuit wie jij van nature bent. 

Dank voor het lezen, geniet van jouw unieke ondernemersreis!